شرح وظایف دفتر برنامه ریزی و تحقیقات:
1) نظارت بر توزیع اعتبارات ملی مربوط به طرح های مسکن شهری.
2) پیشنهاد و تدوین برنامه های سالیانه، میان مدت و بلند مدت حوزه مسکن شهری.
3) ارزیابی عملکرد استان ها در زمینه تحقق برنامه و بودجه سالیانه
4) ارزیابی عملکرد استان ها در زمینه دستیابی به اهداف میان مدت و بلند مدت در سطح ملی و استانی
5) هماهنگی و همکاری با واحد های تابع بنیاد برای اجرای هر چه بهتر طرح های مسکن شهری
6) تدوین و برگزاری دوره های علمی و فنی و ارتقاء سطح علمی
7) جمع بندی نیاز های پژوهشی و تعریف پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز حوزه مسکن شهری.
8) شناسایی و تامین منابع مالی طرح ها و برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی
9) برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی های لازم در خصوص برپایی و حضور در نمایشگاههای منطقه ای ، ملی و بین المللی.
10) جمع بندی نیاز های نرم افزاری و سخت افزاری حوزه مسکن شهری.
11) انجام مطالعه بر روی روشهای جدید طراحی و فناوری نوین و طرح های جدید شهرسازی
12) تهیه دستورالعمل ها و قوانین و بررسیهای لازم جهت حصول اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات شهری و منطقه ای و فنی در پروژه های مسکن شهری جهت برنامه ریزی در طرح های مطالعاتی
13) تدوین و پیشنهاد استانداردها، شاخصها و الگوهای اقتصادی مرتبط
14) بررسی، تحلیل و ارزیابی مالی و اقتصادی طرحهای اجرایی
15) تهیه گزارش های اقتصادی از وضعیت موجود بازار، جایگاه سازمان و نحوه عملکرد سازمان
16) بررسی و جمع بندی برنامه های تدوین شده برای حوزه مسکن شهری
17) دریافت بازخوردهای اطلاعاتی و آماری لازم به منظور بازنگری در روند برنامهریزی اجرایی
18) برنامهریزی در پیاده سازی سایتهای مورد نیاز و جمع آوری اطلاعات بصورت شبکهای و اینترنتی
19) بررسی وکنترل و ارزیابی عملکرد آمار و اطلاعات ارسالی از استانها
20) ایجاد پایگاه مناسب داده های فنی، مهندسی و کارشناسی و نیز ایجاد تمهیدات لازم برای تبادل داده ها و اطلاعات مذکور در سطح بنیاد و واحدهای استانی
21) تهیه دستورالعمل های لازم برای روشهای اخذ، جمع آوری، حفظ، اصلاح و بازیابی داده های آماری و اطلاع رسانی.
22) مطالعه بر روی روشهای جدید طراحی و فناوری نوین.